کد مطلب:69475 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:294

منابعی که همه خطبه را نقل کرده اند











1. اقبال الاعمال: رضی الدین ابوالقاسم علی بن موسی بن طاووس (متوفای664)، تمام این خطبه را در كتاب «اقبال الاعمال» نقل كرده است، یادآوری می كنیم ابن طاووس این روایت را به سند خود از شیخ طوسی و با همان سند شیخ با اندك تفاوتی در بعضی از كلمات نقل می كند.[1] .

2. مصباح كفعمی:شیخ تقی الدین ابراهیم بن علی ابن الحسن … الكفعمی (متوفای905)، این خطبه را از «مصباح المتهجد»، در كتاب خود به نام «جنة الامان الواقیة وجنة الایمان الباقیة» معروف به «مصباح كفعمی» با كمی تفاوت آورده است.[2] .

3. بحارالانوار: علامه ملا محمّد باقر مجلسی، این خطبه را از «مصباح الزائر»، تألیف سید ابن طاووس، صاحب «اقبال الاعمال»، و به طور كامل در «بحارالانوار» نقل كرده است، لكن با نسخه «مصباح المتهجد» اندكی تفاوت دارد.[3] .

4. مصباح الزائر: از آنجا كه علامه مجلسی این خطبه را از «مصباح الزائر» نقل می كند بی شك این كتاب نیز از جمله منابعی است كه خطبه را به طور كامل ذكر كرده است، ولی باید توجه داشت كه چون مؤلف «اقبال الاعمال»، «مصباح الزائر» یك نفر است و كتاب اخیر اولین تألیف سید ابن طاووس است، ممكن است این دانشمند آنچه را كه در «اقبال الاعمال»، نقل كرده است همان باشد كه در «مصباح المتهجد» بیان داشته است.

5. مسند الامام الرضا(ع): مؤلف این اثر، متن كامل خطبه را از كتاب «مصباح المتهجد» نقل كرده است.[4] .









    1. اقبال الاعمال، ص461.
    2. مصباح كفعمی، ص695.
    3. بحارالانوار، ج97،ص112.
    4. مسند الامام الرضا(ع)، عزیز اللّه عطاردی، ج2، ص11.